photo bitchplease1.png

Motivasjon til trening

♥ Hvordan starte?

Det store spørsmålet for veldig mange er når skal jeg starte og hvordan å trene? Veldig mange velger å sette det som et nyttårsforsett og er i full gang 2. Januar. Kjøpt inn masse dyrt treningstøy og er super motivert. Alle treningsstudioene er fulle i januar og februar mnd, men plutselig kommer mars mnd fort som vinden, og det er her mange stopper opp men treninga. Det er nok veldig mange som egentlig ikke veit helt hva dem trener og hvorfor å da vil di heller ikke nå resultatene di ønsker og gir dermed opp. Så jeg sier til di som vil begynne å trene, er å starte helst før eller en stund etter nyttår. Da er ikke stedene fulle av mennekser, pluss at man kan følge strømmen til di som begynner sammtidig som deg i mars eller følge med å di som har allerede har vært der et år. 

♥ Motivasjon?

Vi har alle et ønske for trening. Vi alle ønsker å bli super fit til sommern med flat mage og stramme armer, right? Da må jeg si med engang at dere har helt feil fokus til trening og betydningen bak det som dere kan lese i innlegget mitt her. Jeg syntes det er veldig viktig at alle setter seg mål, men ha heller flere små mål, enn et stort et. I starten så begynn i det små når det kommer til cardio og vekter. Når jeg startet treningen tok jeg ca 20 kg i beinpress å jeg hadde som mål å komme opp til 30 kg. Jeg er nå 4 mnd etter målet oppi 52 kg. Tenk deg motivasjonen og følelsen som strømmer mellom kroppen når du endelig når målet ditt? Dette gir deg en mersmak på trening og ønsker å gi jernet enda mer. Dette har jeg gjort med alle øvelsene mine. Jeg er veldig stolt av å kunne si at jeg tar 40 kg i knebøy, og gleder meg til å legge på flere vekter på den stanga snart. For mitt nye mål er å kunne ta 50 kg. Så jeg sier sett flere små mål, enn et stort. Man har mere å glede seg over.

Også et annet tips er å lage en facebook gruppe hvis dere er flere som trener sammen. Dette har jeg med mine venner og her deler vi oppskrifter, linker til forum og vi alle skriver opp våres mål for neste mnd og hva vi nå klarer, hvor vi alle roser hverandre og pusher hverandre.

♥ Tid?

Når det kommer til tid på dagen, så vil jeg si så fort du står opp. Når man våkner opp og åpner øynene så er alle klare for dagen og er spente på hva di har i vente. Det er også på morgenen man har mest energi, så jeg sier til alle spis en god frokost med fiber, litt proteiner, frukt og grønt får du stikker til treningssenteret. Da er man full av energi å kan gi 110%. Husk på å ikke spis en stor og tung frokost. Da kan man fort føle seg mett og slapp, og yter ikke like bra. Spis gjerne 2 knekkebrød med makrell i tomat eller leverpostein og en smoothie. Super frokost. For dere som ønsker å trene litt nærmere lunch s har jeg lest at di fleste annbefaler å spise et eple rett før trening. Da har man litt mat i magen, pluss at man får opp blodsukkeret så man blir mere kvikk på trening. Jeg selv har gjort feilen av å ikke spise før trening, og ender da opp med en økt hvor man har hodefine og svimmehelt. Ikke kult.

En annen ting som også er smart er å bestemme seg for hver uke hvor mange økter denne uken vil jeg ta? Jeg har større tro på hvis du bestemmer deg for 3 dager, enn å sette ned eksakte dager. Det som fort skjer når man har bestemte dager er hvis man ikke får gjennomført det den mandagen (f.eks) så kan fort motivasjonen bli borte og man tenker fort at "dette klarer jeg ikke" eller "det er for vanskelig". Hvis man da heller sier at "jeg skal trene 3 ganger denne uken" så kommer man seg lettere på senteret og ofte ender opp med flere økter iløpet av en uke. Jeg selv trener annenhver dag og syntes det funker veldig bra for meg. Men i bunn og grunn så er det hva som passer DEG best. 

♥ Treningspartner?

Som jeg nevnte litt lengere opp så for meg så er en treningsgruppe på facebook med venner helt gull. Her pusher man hverandre pluss at man lettere kan få med noen på trening. Ofte vi publiserer at vi skal trene på tirsdag kl 18.00 (f.eks) å da er det ofte de andre hopper på. Lettere å gi jernet når du trener med andre føler jeg. Utford hverandre med å se hvem som kan jogge lengst f.eks. Man kjenner så på kroppen hva man faktisk klarer og tenk på hvor mange kalorier man forbrenner å hvor mye du forbedrer utholdenheten din. Bare pluss. 

For dere som liker å trene alene eller som ikke kjenner noen som trener på studie du er, så bli kjent med nye mennesker er mitt tips, men også gi jernet om man er aleine. Lag en fet spilleliste med din favoritt musikk som booster energien din så kjenner du at det er like lett å trene alene også. Jeg trener ofte alene og syntes det er helt greit. Man får bedre fokus på hva du gjør og lever i din egne lille boble hvor tanker om hva andre syntes forsvinner helt. Man kan ofte føle seg glodd på, men husk på at di fleste titter på seg selv i speilet.  

♥  Kosthold og mat?

Her VEIT jeg det er mange som lurer på hva man burde gjøre. Kosthold og mat har like mye å si som treninga og mer. Her er det mange som styler og er redd for at man bare må leve på grøt og salatblad, men dere tar rimelig feil. Jo sunnere mat, jo mere kan enn spise. Dere kan ta en titt på bloggen min hvor jeg har lagt ut endel oppskrifter på mat, men søk også runt på internett for å få enkle middagsretter, frokoster og mellom måltider. Frokost er mitt favoritt måltid så her har jeg lest meg mye fram, og min ultimate favoritt er havre pannekaker eller havre vafler. Samme oppskrift, ulik utseende. Spis frukt, smoothie eller bær ved siden av. Super start på dagen. Jeg får følelsen av å spise usunt (høres rart ut) og det gjør meg litt glad og gjør at jeg setter mere pris på frokosten. Det som er det viktigste er å kutte ut med brus, smågodt og potetgull. Ikke 100% for i et sunt kosthold så er det faktisk veldig viktig å kunne kose seg litt i helgene og gjøre litt ut av det. Det vanskelige her er å vite når og hvor mye du kan tillate deg selv. Vell der finnes det egentlig ikke noe fasit svar på, men her må man bruke hodet. Ikke spis hele potetgull posen, men ta heller fram en liten skål hvor man har litt potetgull i, og kanskje en annen liten skål med grønnsaker og dipp. Her får man det beste fra begge verdener, samt at grønnsakene gjør deg mett hvor da det blir mindre potetgull spising. Jeg har alltid elsket potetgull og sjokolade og sleit mye i begynnelsen og gjør det ennå med å holde meg unna alt det. Venner ler av meg når jeg sier dette, men jeg holder meg til "Det er sunt å være litt usun engang ibalnt" å det er sant. Det er menneskelig å ha lyst på sjokolade, å ønsker du det enkveld så kjøp deg en liten sjokolade, knekk den opp i mange små biter og nyt HVER bit. Bare det ikke blir hver kveld selvfølgelig. 
Veldig viktig å innformere om at godis, chips og sjokkis IKKE skal bli brukt som en belønning, men kos en gang ibalnt.  

♥ Hva burde jeg trene?

Vell dette er det viktigste spørsmålet tror jeg. Begynner du feil så vil du ikke få resultatene du ønsker (som nevnt tidligere).
Jeg selv startet min reise som hovedfokus (ikke mål, men fokus) å gå ned i vekt, forbedre kondisen min, og bygge muskler. Ikke bodybuilder, men markerte muskler på kroppen. Med dette så starter jeg reisen på O store internett med tips og råd innenfor dette. Jeg lærte fort hvor mye mere man får ut av intervall trening enn gå på 3D mølle i 30 minutter. Jeg leste meg opp på hva jeg burde fokusere på ved styrketrening, og hva jeg burde gjøre for å starte fettforbrenningen ved trening. Listen jeg følger på trening nå passer meg helt perfekt og jeg kan se resultater både ved vekten og målene på kroppen. Siden jeg er ute etter å bygge muklser så er det "skummelt" å følge med på vekten, men jeg liker å holde overssikt over hvordan jeg ligger ann. Ta heller å mål kroppen din, noter deg dette på et ark som du kan henge opp på kjølerskapet eller på badet hvor man ser det ofte. Mål deg hver mnd å se fremgangen. Man vil merke trening bedre på cm enn kg. Å man kan bli utrolig overrasket over hvor mye som har blitt borte uten at du har merket det. Jeg har allerede trent bort 4 cm rundt låret mitt, og jeg må si at jeg syntes det var kjempe tøft å se. 

♥  Viktigst
Å jeg kan ikke påpeke nok at det viktigste med trening er å ha det gøy! 




  

prinsessen
WOW sååå mye bra du skriver! tommel opp, herlig blogg!!

masse klemmer fra Prinsessen.blogg. no <3
26.03.2014, 18:28
URL: http://prinsessen.blogg.no
Benedicte Skahjem Tokvam
Kjempebra og motiverende skrevet! Absolutt et sted å søke treningsinspirasjon! Tusen takk <3
26.03.2014, 19:03
URL: http://benest.blogg.no
Cherry
prinsessen: Tusen takk :) Hyggelig å høre at du syntes det :)
27.03.2014, 10:02
URL: http://cherry.blogg.no/
Cherry
Benedicte Skahjem Tokvam: Flott at du syntes det :)
27.03.2014, 10:03
URL: http://cherry.blogg.no/
Rebecca
Bra tips där!! :) Vissa dagar behöver man lite mer motivation än andra :)
27.03.2014, 10:46
URL: http://dnr.blogg.no
Anniken Pedersen
Denne bloggen skal jeg helt klart følge med på! Ble kjempeinspirert og fikk nå enda mer lyst til å trene i dag :)

Likte tipset ditt om om måle kroppen fremfor å veie seg. Skal absolutt gjøre det!
27.03.2014, 11:28
URL: http://www.annikenpedersen.blogg.no
JUNE CHARLOTTE
Åå du skriver så herlig, elsker bloggen din!

Hadde blitt glad om du tok turen innom min blogg og<3
27.03.2014, 17:11
URL: http://junef.blogg.no
Cherry
JUNE CHARLOTTE: Takk :) Så hyggelig å høre at du syntes det :)
03.04.2014, 11:50
URL: http://cherry.blogg.no/
Cherry
Rebecca: Helt sant Rebecca. Tips om dette hjelper meg veldig med det :)
03.04.2014, 11:51
URL: http://cherry.blogg.no/





 photo 074ba437-6d49-4338-a025-ed5b5fd2bf96.jpg
Photobucket Fashion, friends & rock'n roll.
Charlotte. 23 år. Bor i Hokksund. Jobber som bartender.
Au revoir.

Cherry.blogg@hotmail.com
Venneforespørsel

 photo cherry.png

Kategorier


Arkiv



Annonser



SPONSOR

PHOTOS

Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket
Photobucket





hits